Droga na wyspę Shikoku i Seto-Ohashi

Żegnając Okayamę i główną japońską wyspę Honshu pojedziemy teraz na południe, na wyspę Shikoku, do prefektury Kagawa, gdzie odwiedzimy dwie miejscowości: Marugame i Takamatsu. W tej pierwszej nauczymy się robić tradycyjne wachlarze uchiwa, a w drugiej zobaczymy jeden z trzech najpiękniejszych ogrodów japońskich - Ritsurin Koen. Nie pomyliłam się pisząc "pojedziemy na wyspę", bo samą trasę też można zaliczyć do ciekawostek za sprawą niezwykłego systemu mostów wiszących Seto Ohashi. W skład całego systemu wchodzi 11 mostów o łącznej długości 13,1 km, które po drodze z Hoshu na Shikoku przechodzą przez pięć innych wysepek, w tym: Hitsuishi-jima, Iguro-jima i Yoshima-jima. Sześć fragmentów mostu ma swoje nazwy własne. Zaczynając od Kurashiki na Honshu mamy najpierw wiszący most Shimotsui-Seto o łącznej długości 1400 m na wyspę Hitsuishi-jima, potem dwa bliźniacze mosty wantowe Hitsuishi i Iwakuro o długości 790 m każdy. Za nimi jest kratownicowy most Yoshima i dwa kolejne mosty wiszące Kita-Bisan-Seto (1538 m) i Minami-Bisan-Seto (1648 m).
  
Powoli żegnamy Okayamę i udajemy się na południe do Marugame Pomimo kilku pasów ruchu jak zwykle zatłoczone ulice nie pozwalają dokładnie przewidzieć czasu podróży Nadrabiamy za miastem przecinając okoliczne wzgórza siecią malowniczych tuneli
Cały most jest oczywiście dwupoziomowy. Dołem biegnie szybka linia kolejowa (shinkansen), a górą autostrada 340 i lokalna, jednotorowa linia kolejowa. Taka konstrukcja sprawia, że Seto-Ohashi jest najdłuższym dwupoziomowym mostem na świecie. Jego budowę rozpoczęto w roku 1978 i trwała 10 lat pochłaniając ponad 7,5 mld dolarów. Imponujące są nie tylko jego wymiary, ale także ilości materiałów wykorzystanych do jego budowy. Seto-Ohashi to 705 tys. ton stali i ponad 3,5 mln metrów sześciennych betonu.
 
To już chyba ostatni przed wjazdem na pierwszy odcinek mostu Shimotsui-Seto Jazda przez most to spore wyzwanie dla cierpiących na lęk wysokości bo jego przęsła wiszą 65 m nad wodą Widok z mostu na cieśniny Japońskiego Morza Wewnętrznego
Te same statystyki wspominają także o 13 robotnikach, którzy pomimo nadzwyczajnych zabezpieczeń stracili życie podczas jego budowy. Kusiła mnie bardzo wizyta w parku pamięci (Shamijima), gdzie stoi 132 metrowa wieża pozwalająca zobaczyć całą perspektywę mostu. Niestety nie znalazła się w naszym programie.