Agra dzisiaj

Agra jest niemal mechanicznie kojarzona z Taj Mahal i wielkim fortem, które przyciągają tu ludzi z całego świata. Nie można jednak zapominać, że jest to żywy organizm miejski i w dodatku jeden z największych w Indiach. Samo miasto ma około 1,3 mln mieszkańców, a cały dystrykt zamieszkuje ponad 3,5 mln. Agra ma jeden uniwersytet i sześć szkół wyższych. Śmiało można powiedzieć, że jest miastem ludzi wykształconych, bo wskaźnik analfabetyzmu wśród mężczyzn nie przekracza 14% i jest kilkakrotnie niższy od średniej krajowej. Agra to także jeden z najważniejszych węzłów komunikacji lotniczej, kolejowej i drogowej. Te pięć godzin, jakie musiałam tu jechać z Delhi, już niebawem ulegnie skróceniu gdy zakończą się inwestycje realizowane w okresie ostatnich 15 lat. Do października 2011 roku w Indiach wybudowano ponad 14 tys. kilometrów nowych, czteropasmowych autostrad, a do roku roku 2013 inwestycje drogowe pochłoną 70 miliardów dolarów. Już teraz indyjski wskaźnik gęstości autostrad jest wyższy niż w Stanach Zjednoczonych czy Chinach. A jeszcze w roku 2002 Indie miały tylko 47,3% utwardzonych dróg.
 
Czytając o mieście mającym ponad milion mieszkańców tworzymy jego obraz według naszych kryterów Spodziewamy się szerokich, czystych ulic i wysokiej zabudowy W Agrze nie ma jednak drapaczy chmur, a miasto należy do najbrudniejszych w Indiach
Pomimo swojej wielkości obraz Agry ma niewiele wspólnego z wielkimi miastami europejskimi, głównie ze względu na zabudowę i zanieczyszczenie. To jeden z najważniejszych problemów. Nikt nie ukrywa że 80% ścieków miejskich spływa dziś do rzeki Jamuny, przez co Agra znajduje się na liście dwudziestu najbrudniejszych miast Indii. Dzięki swoim zabytkom przyciąga jednak turystów i to my generujemy większość jej przychodów.
 
Taki tu jest standard życia i to co może nas dziwić jest tu absolutnie normalne Z pewnością dotrze tu nowoczesność, której pierwszym krokiem są inwestycje drogowe Kto wie, może za parę lat te zdjęcia staną się tylko dokumentem historii
Agra jest ośrodkiem przemysłu skórzanego, papierniczego i chemicznego, a Harihar Biotech jest jednym z największych laboratoriów tkanek roślinnych w północnych Indiach o rocznej zdolności produkcyjnej 2 mln roślin. Słynie z galanterii skórzanej, dywanów, biżuterii i rękodzieła artystycznego. Żywe są tu tradycje zdobnicze i wyroby z marmuru, nawiązujące do technologii wykorzystywanych przy budowie Taj Mahal. Jedną z takich pracowni odwiedziłam przed pożegnaniem z Agrą. To co zobaczyłam nie ma nic wspólnego z automatyką czy nowoczesnymi technologiami stosowanymi w wielu dziedzinach życia. Automatyczne są tylko ruchy mistrzów tego rzemiosła, bo wszystko wytwarza się ręcznie.
 
W małym zakładzie rękodzieła artystycznego możemy zobaczyć technologię jaką zdobiono Taj Mahal Podobno pracują tu potomkowie tamtych budowniczych płacąc za swą pracę zdeformowanymi palcami Końcowy wyrób jest tak piękny i precyzyjny, że aż nie pasuje do tych narzędzi jakimi go zrobiono
Ręcznie trasuje się wzory na marmurowych płytach i wycina w nich wgłębienia, które zostaną później wypełnione zdobieniami z kolorowych kamieni. Misterne elementy wzoru szlifuje się trzymając miniaturowy element w palcach, a do napędu tarczy służy przedmiot przypominający łuk lub smyczek. Zależnie od złożoności wzoru i wielkości powierzchni po kilku dniach lub tygodniach pojawia się efekt finalny w postaci wspaniałego blatu lub tradycyjnego stolika do herbaty, a jego cena waha się od kilkuset do kilku tysięcy dolarów. Po fabrycznym sklepie oprowadzają rzemieślnicy, chętnie prezentując i opowiadając o swoich pracach, które nie ograniczają się tylko do inkrustowanych powierzchni z białego marmuru. Są tu także rzeźby, naczynia i figurki indyjskich bóstw. Można nawet kupić wierny model Taj Mahal wykonany oczywiście z białego marmuru. Po wizycie w tym małym zakładzie rzemieślniczym przestaje dziwić niewiarygodna liczna artystów zatrudnionych przez Shah Jahana, nawet jeśli jego budowa trwała ponad 20 lat. Chętnych do zrobienia tu zakupów informuję, że firma wyśle zakupiony towar na Wasz adres, a więc odpada problem z wagą bagażu na lotnisku.
 
 
Fatehpur Sikri